luni, 30 septembrie 2013

Optimismul, o luptă cu sinele

Firea omului nu este deloc optimistă, cel puţin în vremurile noastre. Persoanele pe care le văd pe stradă, în autobuze, chiar şi la serviciu nu zâmbesc decât arareori. Cred că cei mai mulţi dintre noi luăm viaţa mult prea în serios, uitând că ea ne este dată înspre îmbucurare, nu înspre întristare. Poate că după moarte ne aşteaptă ceva frumos, dar poate că nu ne aşteaptă nimic: murim şi gata, nu mai existăm. 
          În copilărie aşteptam cu drag începerea şcolii. Nu-mi lipseau orele seci, nici profesorii prea severi, nici majoritatea colegilor, cu câteva excepţii. Ţin minte că eram bucuroasă pentru că primeam rechizite noi, caiete cu coperţi care miroseau a librărie, penare frumoase, pline cu tot ce trebuia, inclusiv faimoasa radieră chinezească mirosind a fructe duuuulci. Mă mai bucura trezitul de dimineaţă iar rutina zilnică mă liniştea. Îmi căutam câte un mic motiv de bucurie în fiecare zi. Instinctiv înţelesesem că nu mă aşteaptă o viaţă fabuloasă, ci una măruntă, ca un puzzle cu multe, multe piese, care odată îmbinate or să-mi ofere o oarecare surpriză. M-a ferit viaţa de invidie. Vroiam să fiu frumoasă, vroiam să fiu deşteaptă şi populară, vroiam să am haine aduse din alte ţări şi deodorante “Impulse”. Nu le-am avut pe toate, ori nu mi-am dat seama că le-am avut la un moment dat. Îmi recalibram în permanenţă expectanţele. La o singură dorinţă nu am putut renunţa: să fiu iubită. Câtă vreme am simţit căldura unuia sau mai multor suflete în preajma mea, nu m-am plâns de aproape nimic.
          Părerea mea este că optimismul nu ţine absolut deloc de împlinirea materială, nici de părerile celor din jur . Desigur că o bună părere exprimată de cineva important duce la o creştere a stimei de sine, gradul de optimism însă ţine exclusiv de resorturile interioare. Nici fericirea nu poate fi confundată cu optimismul: fericirea este acceleraţia iar optimismul este ambreiajul.
          Am văzut sâmbătă noapte un documentar despre sinuciderea asistată. De atunci mă tot gândesc la el. Încă nu mi-am revenit pe deplin din şocul provocat de realismul de-a dreptul dur al filmărilor. N-o să povestesc mare lucru despre trăirile mele, nici n-o să numesc aici prezentatorul, postul de televiziune sau alte amănunte care să conducă la găsirea documentarului. Atâta doar că de atunci mă simt foarte tristă şi sunt speriată, pentru că nu m-am mai simţit de foarte mult timp atât de rău. Ştiu că există suferinţă, ştiu că există boli şi mizerie, ştiu că uneori durerile devin de nesuportat, dar vederea unui bărbat care bea de bunăvoie paharul cu otravă, alegând să-i fie filmate şi difuzate în lumea largă ultimele clipe din viaţă mi-a făcut mie personal un mare rău. Dacă aş fi ştiut că documentarul are un grad de realism atât de ridicat, poate că aş fi evitat să mă uit la secvenţele respective, dar cred că “îngheţasem” cu degetul pe telecomandă, incapabilă de vreo reacţie. A fost cea mai înspăimântătoare experienţă din viaţa mea recentă.
          Acum mă lupt, mă lupt să împing undeva în spate de tot gândurile urâte şi senzaţia de frisoane pe care mi-a lăsat-o documentarul. Acum mă gândesc la toţi oamenii pe care-i cunosc şi care au zilnic de-a face cu boala şi, inevitabil, cu moartea. Îi respect din ce în ce mai mult, pentru că ceea ce realizează ei în aceste condiţii păstrându-şi sănătatea mentală este de neimaginat pentru mine. Respect gândurile de viitor ale copilului meu, care-şi doreşte să devină medic. Îi respect pe toţi cei care se pricep să aline durerea şi să consoleze atunci când inevitabilul s-a produs.
          Prin comparaţie cu oamenii aceştia, eu sunt o neimportantă. Ştiu doar sa mă joc cu copiii şi să pup “bubiţa” de pe degeţel. Cam atât pot eu să fac.
          Astăzi chiar nu ştiu de ce anume să mă agăţ pentru a elimina frigul de pe şira spinării. Poate că o să mă agăţ de imaginile oamenilor vindecători şi puternici pe care-i cunosc. Poate că o să mă agăţ de cerbicia copilului meu, pentru care niciun obstacol nu pare de netrecut. Poate că o să mă agăţ de mama, fiindcă ea ştie unde îmi este ambreiajul. Poate că o să mă agăţ de Gabi, pentru că acceleraţia lui este foarte puternică.

          Astăzi am nevoie să mă agăţ de ceva care să mă ducă înspre starea de care am nevoie. Îmi cer iertare dacă am indispus de cineva, dar este una dintre zilele acelea noroase pe dinăuntru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu