Tuturor ni se întâmplă să nu vrem sau să vrem neapărat ceva. Stă în firea noastră să nu fim mereu supuşi, încercând să ne impunem propria voinţă. Atâta doar că uneori uităm să explicăm şi din ce cauză nu vrem.
Mi s-a întâmplat
de multe ori să trebuiască să liniştesc copii care plângeau, vorbind în acelaşi timp neinteligibil. Mai mult decât atât, îşi întorceau capul într-o anumită direcţie, arătându-mi pe cineva sau ceva. Copiii care plâng foarte tare nu pot fi
liniştiţi uşor. Singura replică salvatoare este: “Opreşte-te din plâns. După aceea îmi spui ce s-a întâmplat.” Nu cedez niciodată urletelor, decât dacă ele sunt cauzate de durerea unei
lovituri. În cazul ăsta masez, aplic compresă umedă, măngâi locul dureros.
De
când s-a născut Amalia, am hotărât
împreună
cu Gabi să punem interdicţii obligatoriu justificate. “Nu e bine
să
faci..., pentru că...” ar trebui să fie
punctul de pornire în orice discuţie părinte-copil. Unii zic că
e bine să
laşi
copilul să-şi ardă degeţelul
la sobă
sau cuptor, ca să se înveţe minte. În cazul ăsta, ar fi bine să
şi
răstoarne
oala cu apă clocotită pe el, că data
viitoare sigur n-o s-o mai facă. Amalia nu şi-a
ars degeţelul la cuptor, pentru că i-am explicat de ce nu e voie şi
a priceput, fără să mai
cerceteze. Amalia a luat în schimb înainte de un Crăciun
forfecuţa cu mâner din plastic şi a tocat mărunt
instalaţia de brad, în timp ce era în priză. O
ajuta în lucrarea ei un prieten mai mic cu doi ani. Noi, părinţii celor
doi temerari, am înţepenit când am realizat ce se putea întâmpla, dacă nu ar fi
fost plasticul salvator. Vedeţi, uitaserăm să le spunem
celor doi să nu
umble la chestiile prin care trece curentul electric, aşa că şi-au ţinut ei
cursul de fizică aplicată.
A-i
interzice unui copil accesul în locurile periculoase , precum şi la
obiectele periculoase este absolut logic. Reamenajarea mediului şi a stilului
de viaţă este
obligatorie atunci când devii părinte. Substanţele chimice mutate în locuri
încuiate cu cheia, prizele blocate, brichetele şi
chibriturile depozitate în locurile cele mai înalte, obiectele mici, care
blochează
traheea, uitate undeva până la împlinirea
vârstei de cel puţin patru ani.
Copilul
vrea şi
vrea foarte tare. Dar ce ne facem dacă părintele nu
vrea să-i
explice, tăindu-i
macaroana scurt: “Că aşa zic eu!”... Eu zic că nu e bine,
pentru că, la
rândul lui copilul se obişnuieşte să “că aşa vrea el”.
Uite-aşa se ajunge
la crize de nervi prin magazine, uite-aşa se ajunge la farfurii pline cu
mâncare aruncată pe pereţi şi pe jos, uite-aşa se ajunge
la refuzul de a coopera cu adultul şi cu copiii din jur.
Dacă, în schimb,
un copil învaţă de la părinţi să-şi exprime cu
calm părerile,
susţinându-şi atăt căt îi permite
vocabularul punctul de vedere, lucrurile stau mult mai bine.
“Debate”-ul
nu este un fel de joc mărunt, menit să distreze adolescenţii şi adulţii. El
se petrece în fiecare sală de grupă, într-un colectiv de copii care învaţă să se respecte
unii pe ceilalţi. Fiecare princhindel are posibilitatea să-şi susţină opiniile,
ascultându-i în acelaşi timp pe ceilalţi prichindei. Adultul prezent are
calitatea de moderator, atât. Concluziile se trag la urmă. Orice
copil poate fi încurajat să vorbească, înainte
de urla, de a da cu pumnul sau de a se trânti pe jos. Orice copil îşi poate
tempera pornirile şi îşi poate modula vocea. Orice copil poate fi educat
să
gândească
înainte de a vorbi. Orice copil poate fi educat să reacţioneze
într-o manieră nobilă, cedând în faţa altuia, mai convingător decât el.
Este
o muncă
extrem de grea, răguşitoare de-a dreptul. Celor care au
senzaţia că munca de la grădiniţă
este puţin solicitantă, le-aş adresa o
rugăminte:
să
încerce să vorbească timp de o săptămână
câte şase
ore în cursul dimineţii cu douăzeci de persoane care adresează
întrebări,
au dileme, au supărări, au nevoie de intermediere, au
nevoie de lucruri cu care să-şi ocupe
timpul, au nevoie de batiste de hârtie, au nevoie să meargă
la baie, au nevoie să danseze şi să cânte, au
nevoie de mami, au nevoie de somn şi de mâncare. O săptămână,
şase
ore, o singura interdicţie: fără “...
fiindcă
aşa
zic eu!”.
Învăţaţi-i pe cei mici să se exprime
nonviolent. Dacă o mamă sud-americană a reuşit, înseamnă că orice mamă şi orice tată din lume
sunt capabili.
Eu
una am reuşit:
Amalia participă la activităţile clubului de debate.
Eu: Bine, mamă, da’ tu nu
te faci politician...
Ea: Neeee, mă fac doctor.
Eu: Ş-atunci
debate-u’ la ce o să-ţi folosească, mamă?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu