miercuri, 7 noiembrie 2012

O fată miorlăită şi două tovarăşe educatoare


Habar n-am ce vârstă aveam când m-au înscris ai mei la cămin ( aşa-i zicea pe atunci grădiniţei cu program prelungit). Grădiniţa era foarte frumoasa şi spaţioasă. Ţin minte pictura de pe peretele din casa scărilor: Albă ca Zăpada şi piticii ei. Mirosea a curat şi a supă de cartofi. Mănânc şi acum cu plăcere supă de cartofi. Un alt miros care îmi trezeşte amintiri plăcute este cel de iarbă uscată, la începutul toamnei. Ne scoteau tovarăşele educatoare să ne jucăm în curte, când era vreme bună şi noi scormoneam ca găinile pământul, că altceva mai bun nu ne găseam de făcut. Nu ne certau, pe vremea aceea curăţenia impecabilă nu era o obsesie.
          V-am mai spus că eram cu figuri în cap când venea vorba de mâncare. Două feluri , în afara supei, le mâncam fără comentarii: grişul cu lapte şi cu dulceaţă de vişine (preferatul meu) şi musacaua cu cartofi. Vă dau cuvântul meu de onoare că musaca atât de bună cum era aceea n-am mai mâncat în viaţa mea. Era perfect condimentată şi avea o crustă maronie imposibil de descris în cuvinte.
          Despre activităţile de la grupă nu-mi mai amintesc mare lucru. Aveam păpuşi şi războaie de ţesut. Aduceam de acasă plastilină, creioane colorate şi blocuri de desen.
          Cel mai mult mă supăra educaţia fizică: trebuia să ne dezbrăcăm în chiloţei şi maieu, făcând tot felul de exerciţii cu geamul deschis chiar şi în timpul iernii. Una dintre educatoare, tovarăşa C., era înaltă şi uscăţivă. Purta un halat albastru şi nu zâmbea niciodată. Nu ne arăta exerciţiile de făcut pentru că “sunt operată la spate şi nu mă pot apleca”.
          Primul meu partener de pat a fost M., un băieţel cu o faţă amuzantă, care avea o singură problemă: făcea pipi în timpul somnului.
          Nimeni nu mă băga în seamă la început, nici copiii, nici educatoarele. Nu vorbeam prea bine limba română, pentru că în familie se vorbea preponderent limba germană, aşa că nu mă prea făceam înţeleasă. Bănuiesc că mama nu ”unsese” rotiţele sistemului, sau poate că unsoarea era prea subţire. Cert este faptul că cealaltă  educatoare,  tovarăşa M., o întâmpina pe mama în fiecare după-amiază cu aceeaşi replică: “Vai, doamnă, copchila asta a dumneavoastră parcă-i o mâţă: miorlăie toată ziua!”.
          Mama nu mă prea întreba ce am învăţat la grădiniţă, era suficient să asiste la instrucţia pe care le-o făceam păpuşilor mele aranjate în semicerc şi afla tot ce o interesa. Mama şi Oma Musia povesteau că eram foarte vocală şi uşor ameninţătoare când le ceream păpuşilor să fie cuminţi şi să repete după mine. N-aş putea s-o spun cu mâna pe inimă, dar sunt aproape sigură că nu mi-am iubit educatoarele. Cert este că pe la vârsta de cinci ani m-am hotărât să devin educatoare, însă nu pentru că am avut două modele, ci două contra-modele foarte bune. Are logică ce scriu ?
          De câte ori mă anunţă câte o fetiţă din grupa mea    că-şi alege meseria de educatoare, mă întreb dacă o face datorită mie sau din cauza mea.
          Când şurubul se strângea prea tare şi miorlăiala devenea de nesuportat, intrau în joc cele două Oma ale mele. Mă scoteau de la cămin la prânz, făra comentarii şi cu cadouri de consolare substanţiale. Pe vremea copilăriei mele existau nişte seturi de jucărie, care conţineau o păpuşă mică de tot şi cheală, dar cu păr desenat, o perie de păr şi un pieptene. Setul acela era preferatul meu, pentru că pierdeam tot timpul păpuşa şi primeam altul . Într-o zi de toamnă am primit şi primul meu evantai chinezesc, care avea desenată o zână frumoasă, colorată, înconjurată de tot felul de panglici şi flori.
          Un alt obiect drag mie era un penar chinezesc, buretat, cu magnet, având desenaţi o fetiţă cu ochii mari şi un căţel. Dar asta-i altă poveste...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu