O cunoaşteţi pe HORECA,
smiorcăita mică? Apare aproape zilnic la televizor, cu batistuţa în mână,
ştergându-şi finuţ lăcrămioarele şi muculeţii, povestindu-ne că pandemia a
sărăcit-o. Chiar mi-a fost milă de ea şi eram bucuroasă că , anul ăsta cel puţin,
am s-o pot susţine, din nou, cu bani din buzunarul meu şi din cel al lui Gabi.
Povestea începe aşa: în
decembrie , pe când coroanăvirusul era încă la el acasă, am plătit cu
banii-jos-ochii-la-uşă şase nopţi de cazare la un hotel din Mamaia. După trei
ani în care ne-am cazat la mereu acelaşi hotel din Mamaia, anul ăsta am stabilit
să alegem un alt hotel. Motivele deciziei ar fi multe. Trei ani am mers la mare
şi ne-am cazat la un fost hotel comunist, uşor reşapat, criteriul alegerii
fiind apropierea de plajă.
Anul trecut însă ne-am
cam pierdut răbdarea. Am să vă povestesc cum au fost prima şi ultima zi de
şedere acolo. După o noapte de călătorit cu trenul, uşor agitaţi din cauza
călătoriei pe ruta Constanţa-Mamaia şi transpiraţi, ne-am făcut check-in-ul.
Domnişoara de la recepţie, tânără, aranjată şi tare drăguţă, a susurat ceva şi
mi-a întins o cheie de la o camera. A trebuit să-i citesc de pe buze mesajele,
fiindcă oricât am rugat-o, nu reuşea să atingă o tonalitate a vocii care să-mi
fâlfâie timpanele măcar un pic.
Urcăm să vedem camera.
Uşa era descuiată şi avea o ditamai gaura. Probabil că un turist îşi uitase
cândva cheia şi a deschis uşa cu piciorul. Intrăm. Ne păleşte o duhoare de cameră locuită şi necurăţată. Praf şi jeg peste tot. Camera era dotată cu două paturi,
separate printr-o noptieră. Noi plătisem pentru cameră cu pat matrimonial, că am
zis să aşteptăm până la pensie pentru a ne caza în cameră pentru seniori.
Cobor şi vorbesc cu
domnişoara susurătoare. Îi explic că nu ne putem caza în camera aceea, din
motivele mai sus enumerate. Verifică rezervarea noastră şi-mi confirmă că avem
pat matrimonial, da’ faza nasoală este că nu au cameră cu pat matrimonial
disponibilă. Adică avem ghinion. O rog frumos să încerce totuşi să “ne facă
rost “ de o cameră. Ridică din umeri. Îmi dă o altă cheie. Era tot o cameră cu
două paturi. Cobor şi o anunţ. Se uită uimită la mine şi-mi propune să mutăm
noptiera şi să unim paturile. Mă uit la Gabi. Eram ca doi copii sosiţi în
tabără, obosiţi şi dornici să-şi parcheze bagajele oriunde, numai să le
parcheze odată. El propune să acceptăm oferta domnişoarei. Eu am o altă idee.
Îmi creasem o relaţie
avantajoasă cu doamna care se ocupa de curăţenie în hotel. Pe parcursul anilor
anteriori de cazare acolo, avusesem grijă să o ajut să nu ne uite, ori de câte
ori o rugam să ne schimbe prosoapele, să ne aducă o rolă nouă de hârtie
igienică sau să ne spele prosoapele de plajă.
Se vede treaba că sunt
o persoană greu de uitat, pentru că odată ce am regăsit-o pe holul hotelului, când ieşea dintr-o cameră pe care
tocmai o curăţase, mi-a zâmbit şi mi-a urat bun venit. M-am repezit la ea,
aproape că am pupat-o şi i-am povestit năcazul nostru. S-a uitat în ochii mei
şi mi-a spus: “Astea de la recepţie sunt nişte proaste, habar n-au ce camere sunt
libere. Veniţi cu mine, doamnă, vă cazez eu.” . M-a dus exact în camera de care
aveam noi nevoie. Am îmbrăţişat-o şi
i-am dat o anumită sumă de bani, zâmbind stângace “să aveţi de-o cafea, acolo…”.
Mi-a dat cheia şi m-a
trimis la domnişoara psihedelică. Victorioasă, am anunţat-o că am găsit camera,
i-am arătat cheia şi ne-am cazat.
În ultima zi, înainte
de a pleca spre casă, am beneficiat de un mic dejun la restaurantul hotelului.
Primisem o brăţară de unică utilizare, pe care am hotărât să o folosim în
ultima zi. Restaurantul hotelului m-a
transportat în timp înapoi în copilărie. O sală uriaşă, numai bună
pentru nunţi şi cumetrii. Mobilierul, feţele de masă, farfuriile, paharele şi
tacâmurile cred că tot de pe vremea copilăriei mele erau. Hrana oferită consta
dintr-un bufet rece. Stăteai cuminte la coadă, cu farfuria în mână şi-ţi
alegeai mâncarea . Am ales omletă cu bacon. Mare greşeală. Am ales un pahar de
suc de fructe. Mare greşeală. Nu intru în amănunte. Servirea era asigurată de
câţiva copii de liceu, care probabil că-şi făceau practica de vară la
restaurantul respectiv. Forţa de muncă gratis este cea mai convenabilă pentru
HORECA, sărăcuţa.
Am plecat de acolo,
hotărâţi să căutăm un alt hotel din Mamaia unde să ne cazăm vara asta. Am ochit
noi un hotel care arată binişor pe dinafară şi i-am plătit în luna decembrie a
anului trecut unei agenţii de voiaj un pachet de şase nopţi de cazare acolo.
Prin luna mai, când
ne-am dat seama că pe la mijlocul lui iunie ne va fi imposibil să plecăm la
mare din cauză că restaurantele încă stau închise, i-am propus lui Gabi să ia
legătura cu agenţia şi să-i roage pe cei de acolo să ne reprogrameze concediul
pentru anul viitor, în aceleaşi condiţii de cazare, sau să ne returneze banii.
Da, ştiu, am fost egoişti să ne cerem banii înapoi pentru un serviciu de care
urma să nu beneficiem, în contextul în care horecuţii apăreau mereu la
televizor rugând populaţia să nu ceară returnarea banilor că dau hotelierii
români faliment.
Domnişoara de la agenţia
noastră i-a răspuns lui Gabi că nu ne poate returna banii şi nici nu ne poate translata
concediul. Trebuie să mergem anul ăsta la Marea Neagră şi basta!
În prima fază i-am zis
lui Gabi că ar trebui să mergem, că lasă că ne descurcăm cu mâncarea, fac o
oală cu sarmale şi o mămăligă, ducem cu noi pâine, salamuri şi caşcavaluri
vidate, nişte cutiuţe cu şniţele şi chiftele… S-a uitat la mine ca la o nebună
şi abia când am început să râd şi-a dat seama că glumisem. A crezut că pandemia
mi-a netezit circumvoluţiunile.
A reluat corespondenţa
cu domnişoara horecuţă şi a întrebat-o dacă nu ne poate reprograma concediul
pentru finalul lunii august.
Răspunsul întârzia să
apară. Probabil că nu-i ardea buza domnişoarei să ne rezolve problema, atâta timp
cât banii de la noi fuseseră încasaţi. Am sunat-o . Nu am găsit-o din prima.
Era la un examen. Colega ei mi-a spus să încerc a doua zi, după orele 11. Am
mai încercat. Am reuşit să vorbesc cu ea. Era ultima zi lucrătoare înaintea
weekend-ului în care ar fi trebuit să plecăm la mare. Relaxată, mi-a spus că
încă nu are niciun răspuns pentru noi, deoarece hotelul nu i-a dat nicio soluţie. Mi-am cerut iertare că am
deranjat-o, spunându-i că pentru noi ar fi totuşi util să aflăm ce se întâmplă
cu concediul nostru. A zis “haideţi că încerc să-i sun pe cei de la hotel…” .
I-am mulţumit frumos.
Răspunsul sec a sosit
la începutul săptămânii următoare, când noi ar fi trebuit să fim deja pe
şezlonguri: hotelul a zis că ne primeşte la finele lui august dar va trebui să
plătim suplimentar o sumă care aproape că dublează suma alocată cazării. I-am
scris domnişoarei că am aşteptat totuşi o ofertă rezonabilă… Mi-a răspuns că
asta este şi că ea aşteaptă un răspuns la oferta ei. Şi să facă bine Gabi să-i răspundă,
că el e titularul de contract şi eu nu-s decât un simplu turist de rang II,
apendicele plătitorului.
În dimineaţa asta am
văzut din nou la televizor un horecuţ încruntat, care ne explica ce presiune
pun turiştii pe sistemul HORECA, năvălind ca animalele în hoteluri în lunile
iulie şi august . A zis că preţurile mari sunt cauzate de turişti, idioţii
ăştia care vor, la naiba, camere curate, mâncare bine gătită şi plaje curate. A
întrebat-o pe prompteristă dacă are ea habar cât îi costă pe ei, patronii care
poartă pe umerii lor povara loisir-ului nostru, toţi angajaţii suplimentari pe
care trebuie să-i găsească, toate
sticlele de apă care trebuie procurate, toate alea care trebuie găsite pentru a
satisface jivinele care vor să se
bălăcească fix în vârf de sezon. Concluzia lui? Preţurile mari sunt rezultanta presiunii puse de turişti pe sistemul
hotelier.
Domnule, vă rugăm să ne
scuzaţi că vă stresăm în halul ăsta! Renunţăm naibii la banii pe care ni i-aţi
luat, renunţăm naibii şi la şezlongurile închiriate cu 60 de lei pe zi,
renunţăm la tot, în speranţa că banii noştri şi ai altor fraieri care nu pot
veni la mare acum au să vă astupe găurile din buget, ca să nu vă mai smiorcăiţi,
mămică, pe la televizor. E ruşinică, zău aşa…
L-am întrebat pe Gabi
dacă i-a răspuns domnişoarei de la agenţie. Voi ce credeţi: i-a mulţumit sau nu pentru promptitudine?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu