luni, 28 aprilie 2014

Sfaturi la kilogram

Găsim pe internet sfaturi pentru oricine şi în legătură cu orice. Cred că cele mai căutate sunt sfaturile despre cum să fii mai sănătos, mai fericit, mai bogat şi cum să devii un părinte mai bun.
             Uneori citesc şi eu articole din categoriile de mai sus, fie pentru că titlul îmi trezeşte interesul, fie pentru că prietenii de pe Facebook par încântaţi de articol.
             Dat fiind faptul că am o sumedenie de oameni tineri în lista de prieteni, cele mai  căutate articole sunt cele despre “parenting”. Observ o preocupare din ce în ce mai mare a celor dispuşi să livreze sfaturi gratuite şi profesioniste în ceea ce-i priveşte pe tinerii părinţi disperaţi şi epuizaţi de noua provocare din viaţa lor: copilul.
             Ca de obicei, pentru a păstra o oarecare linie personală a blogului meu, o să vă povestesc câte ceva din experienţele mele de proaspătă mamă ( deja mi se apleacă de la folosirea în exces a diminutivului “mămică”, cât despre mine... am un metru şaptezeci şi n-aş fi putut niciodată să fiu diminutivată).
             Aveam aproape douăzecişicinci de ani, nu eram nici prea-prea, nici foarte-foarte pregătită să fiu mamă de bebeluş. Cu toate astea, s-a întâmplat să nasc un bebeluş, chiar în ţara asta, în care de când s-a băgat internet, părinţii se pare că au involuat din punct de vedere al iniţiativelor personale în ceea ce priveşte educaţia celor mici ( revin: nici termenul de “micuţii” nu-mi mai este pe plac, tot din cauza folosirii până la “nu-se-mai-poate” a lui prin media).
             Părerea mea este că accesul acesta la o informaţie facilă, aflată pe toate gardurile, a făcut mai mult rău decât bine în anumite domenii ale existenţei umane. Exemplu: bebeluşul are colici- google, căutare, sfaturi, medicamente, remedii naturiste, forum de mămici, gata, s-a rezolvat! Alt exemplu: copilul în vârstă de cinci ani este extrem de agitat, îi bate pe toţi partenerii de joacă din parc- google, căutare, sfatul psihologului,sfaturile mămicilor de pe forum, e normal să se bată la vârsta asta, nu-i băgaţi în seamă pe cârcotaşi, gata, s-a rezolvat.
             Eu una am luat-o băbeşte atunci când a apărut găluşca noastră pe lume. Am căutat medici- ei sunt acei oameni extrem de bine pregătiţi, care au răspunsuri la toate întrebările despre starea de sănătate a copilului. Medicii consultă copilul, îi fac analize, completează o droaie de formulare, se gândesc, analizează şi vin cu soluţii concrete la probleme. Umblând cu copilul pe la medici am rezolvat displazia bilaterală de şold, rahitismul, polipii, amigdalitele, răcelile, enterocolita şi alte mici probleme. Rezultatul umblatului pe la medici este o adolescentă extrem de sănătoasă, care nu a rămas traumatizată de vizitele la medici, nici nu a fost tratată după sfaturi şi păreri exprimate online.
             În ceea ce priveşte educaţia copilului mic, a trebuit să ne descurcăm singuri, tatăl, bunica, bunicul şi cu mine.
             Am plecat de la presupunerea că un copil fericit este un copil calm, relaxat, deschis către lume şi oameni, zâmbitor, care râde mult şi care este interesat de jocuri şi jucării potrivite vârstei. În viziunea noastră, copilul era fericit atunci când se juca, interacţiona cu alţi copii, descoperea lumea folosindu-se de toate simţurile. Cu toate astea, n-am lăsat copilul să bage nisip în gură, cunoscut fiind faptul că cei mai mulţi câini comunitari folosesc gropile de nisip pe  post de closet. Poate că am greşit, evitând o serie de enterocolite, dar una    ne-a fost de ajuns, cunoşteam frica şi teroarea din acea perioadă, aşa că nu, n-am lăsat-o să bage nisip în gură.
             La joacă, în parcuri, am îndemnat-o să-şi împartă jucăriile cu alţi copii,chiar dacă nu era prea dispusă la început. În felul acesta s-a deprins cu altruismul, o calitate a omului superior din punct de vedere sufletesc, calitate atât de utilă într-o societate care se doreşte a fi în schimbare, dar care a rămas înţelenită în apucăturile nesănătoase ale ultimilor douăzecişiceva de ani. Tot în parcuri i-am dat voie să ia un biscuite de la bunica sau bona care-i oferea cu zâmbetul pe buze mica recompensă (“Ţucu-te pe tine buni de frumoasa ce eşti tu!”). Da, a mâncat de la alţii şi nu a păţit nimic. Dacă nu dorea biscuitele sau napolitana, nu le lua, dar am învăţat-o să zică “Mulţumesc, nu doresc!” ( “nu-mi trăbă” a ieşit din discuţie de la bun început).
             Acceptam să intru în discuţii cu babele însoţitoare de copii mici. Din punctul meu de vedere, babele sunt enciclopedii ambulante. Dacă reuşeşti să faci abstracţie de limba ascuţită şi de debitul verbal consistent, o discuţie cu o babă pe tema “parenting ca pe vremea lu’ buna” poate deveni o adevărată plăcere. Adică de ce ia românească şi ciorba de lobodă sunt din nou foarte ‘in” iar sfaturile babei cu băsmăluţă nu ar fi? Avem libertatea de a alege dacă ţinem sau nu seama de sfaturile respective, nu?
             Un alt aspect important pe care l-am reglementat de la bun început a fost chestiunea cu violenţa fizică. Copilul meu nu a avut voie să bată alţi copii, nici să ridice palma sau pumnul la vreun adult. Interdicţia a fost clar formulată, începând – of, of, of, atât de greşit se pare, după părerea specialiştilor- cu  «  Nu ai voie să... ! » Nu ţin minte ca fata mea sa mă fi întrebat vreodată “ Da’ eu de ce nu am voie să mă bat?”. Nici nu s-a bătut conform  principiului « să nu cumva să te gândeşti acum la un elefant roz, care zboară ! ». Copilul meu nu s-a bătut pentru ca i-am interzis eu să se bată. Nu i-am spus niciodată “Bagă mâna în foc, dacă-ţi doreşti foarte tare lucrul ăsta. Vezi ce se întâmplă.” Replicile mele în astfel de situaţii au fost: “Dacă bagi mâna în foc, o să te arzi şi o să te doară foarte tare. O să trebuiască să mergem la spital şi acolo nu mai ştiu ce o să se întâmple.” Nici n-am bătut-o ca să nu facă boacăne, nici n-am pedepsit-o fără avertisment, nici nu i-am dat buline roşii, recompense, nici n-am lăudat-o în exces atunci când comportamentul ei era firesc.
             N-am avut nevoie de nicio metodă modernă, nu am citit nicio carte, niciun articol, pentru a-mi educa copilul. Mi-am găsit resursele de energie, de răbdare şi de infinită iubire necondiţionată, pe care le-am investit în fata mea în fiecare clipa petrecută împreună. Mi-am deschis ochii, urechile, gura şi sufletul faţă de alţi oameni cu care am interacţionat pe viu, de la care am primit idei şi sfaturi bune, sănătoase. Mi-am imaginat cum mi-aş dori să o vadă cei din jur pe fata mea, dar nu atunci, când era un guguloi urlător şi dragălaş oricum, ci peste zece, douăzeci de ani, când comportamentele necorectate din copilărie degenereaza în ceva mult, mult mai urât şi mai periculos. Asta am făcut: am pus fiecare carămidă în educaţia ei,    gândindu-mă cum va arăta construcţia atunci când ea va fi adult. Poate că am greşit interzicându-i sa bage nisip în gură. Poate că am încorsetat-o interzicându-i să se bată prin parcuri cu copiii. Poate că i-am  limitat manifestările atunci când i-am explicat faptul că oamenii din jur nu sunt obligaţi să-i tolereze ţipetele şi urletele pe stradă, în magazine sau în cofetărie.  Probabil că am greşit explicându-i că poţi obţine rezultate mai bune vorbind normal, calm, decât zbierând. Cu toate astea, râsul în hohote şi zimbitul cu toţi dinţii  au   însoţit-o mereu pe fata mea.
             Da, copilul meu a fost tot timpul un copil fericit, în ciuda interdicţiilor şi a educaţiei primite. Zic “în ciuda”, pentru că în multe privinţe nu sunt de acord cu tendinţele de pe piaţa parenting-ului. Sunt de acord cu un lucru: copilul are nevoie de toată iubirea părinţilor săi. Vă mai spun un secret : copilul are nevoie la începutul vieţii de mult, foarte mult timp petrecut cu părinţii, după care are nevoie de spaţiu pentru a începe să se descurce aproape singur, ducând cu el în rucsăcelul pregătit de părinţi în primii ani toate bunătăţile pe care ei le-au băgat acolo. Este o meserie grea, asta de părinte, mai grea decât orice altă meserie, tocmai de aceea nu este loc de improvizaţii bazate pe sfaturile la kilogram furnizate de veveveu. Sunt mai valabile babele cu ale lor sfaturi, chiar dacă uneori simţim nevoia să le dăm cu ceva în cap. Dar noi nu le dăm... Ştiţi de ce? Pentru că părinţii noştri ne-au interzis în mod categoric să-i dăm cuiva în cap. Ia gândiţi-vă ce va fi peste vreo douăzeci de ani cu copiii care acum sunt atâââââât de drăguţi când îşi pălesc partenerii de joacă de prin parcuri sau ridica mânuţa dolofană să o pleznească pe mami fiindcă nu i-a cumpărat jucăria ori ciocolata. Factorul « drăgălăşenie » nu va mai fi acelaşi, iar regretele de a-l fi lăsat pe copil să vadă ce se întâmplă dacă-şi câştigă supremaţia prin puterea palmei vor fi tardive.

             

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu