duminică, 17 martie 2013

O mână întinsă


Pe când eram  copilaş, mergeam uneori duminica împreună cu Oma  Coca la biserica catolică din Rădăuţi, chiar dacă eu sunt botezată în credinţa ortodoxă. În vremurile acelea era interzis să participi la slujbele religioase, cu toate acestea noi umblam şi cu colindul şi mergeam şi la Slujba de Înviere. Nu ştiu cât era credinţă şi cât era dorinţa de a mai câştiga nişte bani de buzunar sau de a ne aduna la miez de noapte în centrul oraşului. Copilăria şi adolescenţa nu mi-au fost marcate de trăiri spirituale deosebite, pentru că familia mea este eclectică din punctul de vedere al apartenenţei religioase.
          Am însă câteva amintiri foarte plăcute legate de vizitele duminicale pe care le făceau preoţii catolici invitaţi uneori de bunica şi de mătuşa mea la masa de prânz. Toţi erau nişte persoane deosebit de joviale şi de deschise, cu un bagaj uimitor de informaţii despre locurile pe care le vizitaseră. Eu nu eram exclusă din discuţiile care se purtau la masă, ci eram încurajată să întreb , să-mi exprim opiniile, chiar aşa, copil naiv şi probabil prostuţ fiind. Uneori eram “pârâtă”, năzbâtiile mele fiindu-le raportate oamenilor bisericii. Nu ţin minte să fi fost vreodată certată de aceştia. Mai mult decât atât, aveau pregătite zâmbete şi mici iconiţe aduse de la Vatican, pe care mi le făceau cadou, mângâindu-mi creştetul capului: “Să fii cuminte, să nu-i superi pe mama şi pe tata...” auzeam de fiecare dată. Niciun cuvânt despre Dumnezeu care o să se supere şi o să mă pedepsească, nicio sprânceană încruntată, nicio pedeapsă.
          Pe la vârsta de 15 ani m-am lăsat convinsă de buna mea prietenă, M., să mergem să ne spovedim înainte de Sărbătorile Pascale. Ţin minte că am intrat în bisericuţa întunecoasă, friguroasă, unde mirosul de tămâie era înecăcios şi m-am aşezat la coadă dimpreună cu alţii, care aşteptau cu capul în pământ şi cu mâinile împreunate. Mă aşteptam la o experienţă deosebită, credeam că voi auzi o voce blândă, care să-mi dea sfaturi, care să mă consoleze, mai ales că era după moartea tatei, care să-mi spună cât de mult mă iubeşte Dumnezeu, chiar aşa păcătoasă cum sunt. Nu s-a întâmplat nimic din toate astea: capul mi-a fost acoperit de patrafir, preotul grăbit a început să mă întrebe de păcate iar eu neavând habar ce să-i răspund, a devenit niţel iritat de lipsa mea de cucernicie. A urmat un interogatoriu, în care eu răspundeam cu “Da” sau “Nu”, la final mi-a contabilizat “răbojul” păcatelor şi mi-a spus câte rugăciuni am de făcut ca să mă spăl de păcate. Atât.
          Nu are rost să mă ascund: după experienţa respectivă am renunţat la a mă mai spovedi, până la spovedania obligatorie dinainte de cununia religioasă.
          De multe ori în viaţă am avut nevoie de o mână care să-mi mângâie creştetul şi să-mi şteargă lacrimile de pe obraz. Odată mâna aceea a fost a tăntiţei care vinde cartofi în piaţă. Era înainte de un Crăciun şi eram amărâtă, mai amărâtă ca în alte dăţi. Ajunsă la taraba unde vindea tăntiţa, mi-am dat seama că nu mai am destui bani în portofel ca să cumpăr câţi cartofi mi-ar fi trebuit. M-a văzut scotocind după monede şi şi-o fi dat seama că am o problemă. Nu m-a întrebat nimic şi a cântărit cartofi câţi a crezut ea de cuviinţă, neluând niciun ban. M-am uitat întrebătoare în ochii ei. Zâmbetul ei larg mi-a rupt inima în două: “Lasă, mămăiţă, or să vie şi vremuri mai bune...” Am ieşit plângând din piaţă.
          Fiecare dintre noi poate fi păcătos şi sfânt deopotrivă, depinde doar de noi cum alegem să ne trăim viaţa. Eu am ales să nu trăiesc în frică , ci în iubire şi încredere în Dumnezeu, în cei dragi care au plecat dintre noi, dar şi în oameni, pentru că am învăţat că mâna întinsă la nevoie şi durere nu vine de la cei în care-mi pun speranţa, ci de la aceia care-mi simt suferinţa trăită în tăcere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu