Când eram eu copil , viaţa era foarte
frumoasă şi simplă: mă puteam oricând baza pe o vorbă bună de-a lui tata şi
pe-o palmă sănătoasă de-a mamei.
Bunicile se ocupau cu hrănitul, aşa că în mintea mea mică şi proastă sarcinile
de serviciu era clar structurate atunci când aveam de mă adresat unuia sau
altuia.
Părerea
mea este că vremurile au devenit din ce în ce mai tulburi şi copiii din ce în
ce mai bulversaţi, fapt care a condus la o tendinţă crescândă a vizitelor la
psihoterapeuţi.
Ca
de obicei, o să vă povestesc întâmplări din viaţa mea, în paralel cu observaţii
pe care am a le face în privinţa trendurilor actuale. Ştiu că a fi părerolog
este o modă acum, dar după cum ştiţi, eu una nu mă bag nici în domeniul
sănătăţii, nici al politicii, nici prea mult în al religiei, nici în alte
domenii de interes major, pentru că domeniul în care cred eu că sunt
specializată este cel al copilăritului. În paranteză fie spus : lumea s-ar
dezvolta mult mai frumos dacă fiecare şi-ar vedea de treburile sale, în
domeniul în care are cel mai ridicat nivel de expertiză.
Purced aşadar la înşirat
aleatoriile mele amintiri.
1. Copilul, adică eu, nu vrea să-şi facă
ordine în cameră. Hainele sunt aruncate alandala pe pat, pe scaun, pe covor sau
sunt înghesuite şi boţite prin dulapuri. Pe sub pat zac uitate ambalaje de la
bomboane şi castronele cu urme de budincă uscată. Copilul se tăvăleşte pe patul
cu păturică roz, miţoasă şi visează la naiba mai ţine minte ce anume. Cert este
că visează copilul, cu un zâmbet tont pe faţă, fără să ştie ce-l aşteaptă.
Tata
vine acasă, salută copilul, se spală,
îşi schimbă hainele, mănâncă, după care simte nevoia să se odihnească olecuţă.
Copilul visează în continuare, fericit că tata a venit acasă. Trocuţele cu
budincă sunt în continuare sub pat.
Se
aude cheia în uşă. Vine mama. Mama soseşte acasă, ştiind că urmează să
gătească, să spele, să deretice, să... chestii din acelea de mamă, nu vi le mai
înşir.
Prima
dată deschide uşa camerei copilului. Copilul în continuare fericit, tăvălit pe
pat, cu o carte în mână. Mama salută copilul, după care cu privirea-i în
infraroşu descoperă mizeria de sub pat ( n-am înţeles-o p’asta cu puterile de
Superman ale maică-mii niciodată, dar poate că o să-mi iau notiţe cândva). Mai
scanează mama ţoalele aruncate prin cameră şi praful din bibliotecă, caietele
aruncate pe birou şi face doi paşi în camera. Urmează două palme scurte-
jap!jap!- date copilului, după care ordinul clar formulat:” Fă-ţi ordine în
cameră, scoate mizeriile de sub pat, şterge praful, că de nu...”
Copilul
iese din starea Zen, încearcă să-şi revină din buimăceală şi execută ordinele.
Buuuuuun, ia să
vedem acum ce se întâmplă în zilele noastre.
Copilul
stă tăvălit pe pat, peste perne, plăpumi, pijama, laptop, telefon mobil, I-Pod,
şerveţele, jucării de pluş, pernuţe decorative. Este un pat de o persoană, dar nu-i
bai: copilul poate să împingă chestiile cu piciorul, ca să-şi facă loc. Dacă
are chef şi căţelul să se urce pe pat, atunci lucrurile sunt împinse jos de pe
pat. Hainele sunt aruncate prin toată camera, cărţile şi caietele zac în
teancuri dezordonate pe birou, uşile dulapului sunt aproape închise, pentru a
sprijini avalanşa de ţoale ( unele de firmă), care au fost cândva spălate şi
călcate. Covorul este un păienjeniş de cabluri, în care oricine se poate
împiedica.
Tata
ajunge acasă, salută copilul, care-i răspunde mormăind cu ochii-n touchscreen,
se spală, se schimbă, mănâncă şi pleacă din nou, fiindcă are treabă.
Mama
ajunge acasă. Urmează acelaşi protocol ca şi tata, mai puţin plecatul de acasă.
Mama intră sfioasă în camera copilului. I se face rău, pentru că mama este
puţin autistă şi dezordinea îi provoacă reacţii de-a dreptul fiziologice,
culminând cu un vertij. Mama nu intră în camera copilului, ci se mulţumeşte
să-l roage să mai adune din lucrurile de pe covor, pentru a avea cel puţin o
cărare îngustă către balcon, unde sunt rufele puse la uscat. Copilul mârâie cu
ochii-n touchscreen.
Trece
o săptămână şi mama nu reuşeşte să adune rufele de pe balcon, pentru că-i este
frică să treacă printre cablurile-capcană din camera copilului.
Mama
nu mai are curaj să insiste în chestiunea cu ordinea şi curăţenia, aşa încât
aşteaptă ziua de sâmbătă, când copilul îşi ia touchscreen-ul şi pleacă la
bunici. Urmează o zi de relaxare pentru mamă, în care face exact ceea ce făcea
cu treizeci de ani în urmă, după câte un “jap!jap!”. Mama încă mai simte în
ceafă acel fior de bucurie dat de hărnicia răsplătită prin laudele mamei sale:
“Dacă mai găsesc pe sub pat ambalaje de la caramele, te ia mama naibii!”.
Ziua
de sâmbătă se încheie pe la şase seara, când, în sfârşit, a fost eliminat din
camera copilului şi ultimul fir de praf. Duminică este ziua minunată în care copilul va reveni
de la bunici, va intra în camera curată şi aerisită, se va uita în jur, va
mormăi un “mulţumesc”, după care o va lua de la capăt cu ceea ce ştie el să
facă cel mai bine.
Mama va merge la
psihoterapeut şi se va înregistra într-un grup de sprijin pentru mamele de
adolescenţi.
Mda, cam asta
este tendinţa actuală în parenting.
2. Copilul nu are chef să-şi facă
temele, scrie urât şi nu ţine minte ce i
s-a predat la şcoală.
Mă
opresc deocamdată aici, pentru că mă
aşteaptă mama la o cafea şi nu pot întârzia, pentru că “jap!jap!”-ul din
copilărie a fost aplicat cu succes şi în etapa în care am fost învăţată că
punctualitatea este la fel de importantă ca ordinea şi curăţenia.
Vă
rog însă ca până data viitoare să-mi scrieţi părerile voastre despre
chestiunile expuse mai sus. Aş dori chiar să întocmim o statistică în ceea ce
priveşte eficacitatea parenting-ului de atunci şi de acum. Ei, ce ziceţi:
atunci sau acum?
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereUh... Nu stiu ce s-a intamplat cu comentariul antecedent, scuze de "punctuatia" nedorita
RăspundețiȘtergereHm... Greu de evaluat. In primul rand, parentingul de atunci il vom privi mereu prin ochii copilului, iar cel de acum prin ochii adultului. Clar ca 'jap jap' a iesit din 'teoriile' acceptate ale educatiei - nu ca ar fi fost cine stie ce eficient. Aia cu grupul de suport m-a amuzat, acuma nici chiar asa :). Adica, de unde are copilul ala touchscreen? Asta e un privilegiu, nu ceva normal, deci se poate "revoca" la o adica. Sau: prin cabluri circula curent sau semnale diverse, deci daca e oprita sursa (siguranta, priza, netul, ceva...). Vad insa ca in ambele variante tatal e cam absent. Ok, slujba il scuza :). Insa macar sambata sa intre in actiune educativ. Si familiile fara bunici cum se descurca sa curete sambata? Trimit pruncul direct la bar/disco/in vacanta peste hotare/la shopping? :)))
RăspundețiȘtergereHihihi, Ioana, îți spun acum încă odată: eu ca tine am fost, tu ca mine o să fii peste câțiva anișori. Tatăl adolescentei este foarrrrrte prezent si face front comun cu mine, atâta doar că adolescenții sunt forțe ale naturii și este greu, greu de tot cu ei. Nici pedepsele, nici certurile nu ajută. La faza cu psihoterapia si cu grupul de sprijin cred că ai înțeles că am glumit, de amorul artei. Sunt o mamă echilibrată, care își iubește copilul . Tocmai de aceea găsesc atât de amuzante episoadele relatate: poate s-or amuza si alti părinţi, văzând că nu-s singuri pe lume. :))))))
RăspundețiȘtergere