Există părinţi care-şi cresc copiii ca şi cum n-ar fi ai
lor, ci nişte maimuţele într-un laborator . Le vorbesc cu “ acesta” şi
“aceasta” atunci când sunt în public, îi ating ca şi cum le-ar fi frică să nu-i
spargă, nu-i conving să facă sau să zică absolut nimic din ce nu-şi doresc, le
tolerează izbucnirile nervoase, violenţa fizică şi deraierile verbale,
considerând că oamenii din jur au obligaţia de a le suporta copiilor toate
apucăturile.
N-am fost genul ăsta de mamă. După ce a apărut
gâgâlicea pe lume, mi-am pus ordine în priorităţi, gândindu-mă în prima fază la
nevoile ei primare. Mâncare, scutece, apă caldă, şampon, haine curate,
sănătate, armonie între mine şi taică-su, chestiile acelea simple de care are
nevoie un bebeluş. N-o pregăteam să devină balerină, cântăreaţă de operă,
chirurg sau expert la FMI. O pregăteam să iasă în lume, tocmai de aceea am
abordat educaţia ei prin asimilarea unor obiceiuri , cunoştinţe şi abilităţi de
bază.
Prima
şi prima dată am învăţat-o să grăiască, pentru a-şi putea exprima dorinţele şi
opiniile. Un copil sănătos, iubit , care-şi petrece suficient timp în preajma
celor din familie nu are motive să urle atunci când îşi doreşte ceva. Mă refer
aici la un copil cu adevărat educat de adulţii care-şi iau în serios rolul de
educatori. Vedeţi voi, există mulţi părinţi care jură cu mâna pe inimă că nu
găsesc nicio explicaţie pentru agitaţia şi lipsa de cooperare a copiilor lor.
Sfatul meu este să caute mai bine, lăsând la o parte orice prefăcătorie.
Fiică-mea
a învăţat să vorbească încă de pe la unsprezece luni. N-a încurcat niciodată
româna cu germana. Vorbea de ne zăpăcea, punând întrebări la care-i răspundeam
cu toţii. Gândind retrospectiv, îmi dau seama că nici nu avea altceva de făcut
decât să vorbească, dat fiind faptul că abia pe la un an şi vreo două luni a
făcut primii paşi de una singură. Vorbea, vorbea, vorbea iar noi răspundeam,
răspundeam, răspundeam. Am evitat pe cât
posibil replicile din categoria “Fiindcă aşa zic eu.”, cu toate că uneori era
dificil .
Au
existat însă câteva chestiuni care au trebuit tranşate scurt, clar şi la obiect.
Prima
chestiune a fost cea cu scuipatul. Îi
creşteau dinţii şi măselele iar excesul de salivă era firesc. A descoperit la
un moment dat că poate scăpa de mareea din cavitatea bucală deversând-o în
mediul înconjurător. Uite-aşa a apărut obiceiul de a scuipa oamenii. Cu
zâmbetul pe buze. Pe neaşteptate. Pe stradă şi în magazine. În staţia de
autobuz. Aflată la înălţimea marsupiului în care stătea falnică, atrăgea
victimele clipind mărunt din ochişorii ca două zorele. Se apropiau bieţii
oameni de ea, în speranţa că o pot gâdila pe obrăjori sau pe bărbiţă. Înainte
însă de a apuca să ne întrebe cum o cheamă şi “cât timp are”, se trezeau scuipaţi
în cel mai nonşalant mod. Ne ceream de fiecare dată scuze, oferindu-le
agresaţilor batiste. Zâmbeau strâmb, şocaţi de întâmplare, ziceau un “ce
drăguuuuuţ” numai aşa, de complezenţă, după care se îndepărtau uitându-se mai
apoi pe furiş la noi.
Dat
fiind faptul că bebeluşul ne punea în dificultate, a trebuit să găsim o soluţie
la problemă. Nu avea sens s-o convingem cu vorba bună, bătaia ieşea din
discuţie, cât despre izolare, nici soluţia asta nu era pertinentă. Am avut
amândoi o idee care a funcţionat: o culcam pe canapeaua din camera noastră, cu
faţa în sus, chiar sub lustră. Ne jucam de-a “Nimereşte lustra”, zicându-i să
scuipe lustra. Cea mică se distra copios, folosindu-şi toate rezervele în joaca
respectivă, uitând să ţintească oamenii. Problem solved!
Cochetăria
tipic feminină s-a făcut simţită din primele luni de viaţă. După ce i-a
consumat în decurs de o oră ambele parfumuri preferate ale maică-mii, micuţa a
descoperit că are acasă multe, multe cutiuţe cu creme frumos mirositoare.
Cutiuţele nu erau la îndemâna ei, pentru că toate sticlele, flacoanele, tuburile
din casă erau ori încuiate în dulăpioare, ori pe etajerele de pe pereţi. Într-o
seară, după băiţa de rigoare, am uitat pe măsuţă crema cu care o ungeam seara, înainte de
culcare. Mare greşeală! Nu ştiu cum, a ajuns singură în cameră, a deschis cutia
şi şi-a tuflit jumătate din conţinut pe cap şi faţă. Este vorba despre o cremă
mai grasă decât untul, din care foloseam puţin de tot, pentru că era foarte
unsuroasa. Am înlemnit amândoi când i-am văzut părul năclăit şi faţa albă ca
ceara. Primul care s-a mobilizat a fost tatăl biologic al copilului. A înşfăcat
arătarea fantomatică şi a dus-o direct în cadă, încercând să dea jos pojghiţa
untoasă. Timp de o jumătate de oră s-a lucrat cu şampon, săpun, spirt
medicinal, burete, perie de unghii, jeturi de apă caldă şi urlete demenţiale de
copil supus chinurilor. La un moment dat a ieşit din baie transpirat, roşu la
faţă, cu ochii exoftalmici : « Trebuie s-o tundem zero, n-am ce-i
face, nu iese chestia aia din păr...”. Replica mea a fost :” Eşti nebun? Cum
s-o tundem zero? E fetiţă, nu puşcăriaş. Du-te şi spal-o până iese crema din
păr.” A spălat-o până i s-a dus un rând de piele, dar şi crema a cedat într-un
final. Începând din acea zi, bebeluşul prostuţ a devenit o adevărată
domnişoară, care a înţeles că o cremă se foloseşte cu cap, în doze mici, altfel
e vai de pielea ei. Problem solved!
Pe la un an jumate am decis că e timpul să renunţăm la
scutece. Cumpărat oliţă. Brainstorming cu toţi cei care-mi puteau spune cum să
abordez chestiunea în cauză. Stăteam cu oliţa pe genunchii mei, ţinând copilul
acolo până se imprima conturul oliţei pe fundul ei, dar şi pe picioarele mele.
Nimic. Puneam apă caldă în oliţă, ca să creez un mediu prietenos. Nimic.
Spuneam poveşti cu animale, zâne şi spiriduşi până adormea pe oliţă. Nimic. O
lăsam să se joace prin casă, ţinând oliţa mereu la îndemână, în caz că se
hotărăşte. Nimic. Eram nedumerită. Copilul meu bilingv, care construia
propoziţii dezvoltate nu pricepea şi pace că a sosit timpul să se
dezbebeluşească.
Într-o frumoasă dimineaţă de vară eram amândouă în
sufragerie. Eu , aşezată pe un fotoliu, ea zbenguindu-se prin cameră. Pun oliţa
pe covorul persan căpătat de la mama ( amintire de la Rădăuţi, obiect cu o mare
valoare sentimentală pentru mine), chem copilul şi zic: “Aici este oliţa. Când
simţi că vine, te aşezi pe oliţă. Ai înţeles?”. “Da” a fost răspunsul primit.
Dimineaţa şi-a urmat cursul firesc. Nu mi-am pierdut nicio clipă fetiţa din
priviri. Am pornit televizorul. Dintr-o dată,
privirea-mi periferică a fost atrasă către locul cu oliţa. Copilul s-a
îndreptat hotărât către obiect. Copilul s-a ghemuit. N-am îndrăznit să mă mişc,
să vorbesc, sau să respir, de teamă să nu stric cumva momentul istoric. Aud
“Gataaaaa...” şi mă uit: făcuse pe covor, la cinci centimetri de oliţă. Mă
ridic. Prin faţa ochilor îmi trec toate amintirile frumoase din copilăria mea
legate de covorul persan căpătat de la mama. Văd covorul întinat şi oliţa
neatinsă. Scurtcircuit neuronal. Mă aplec şi
“jap!” o palmă peste fundul neorientat. Nu vă isterizaţi: n-au ramas urme şi
nici n-a durut. S-a uitat la mine, zâmbind cu toţi dinţii. Mă pusese la
încercare. I-am zis: “Data viitoare o să faci în oliţă.” Răspuns scurt: “Da.”
Problem solved!
Cert este ca la noi nu functioneaza chiar asa in toate domeniile, copilul se incapataneaza sa incerce totul pe pielea lui, indiferent de explicatii, amenintari, promisiuni, amintirea fostelor esecuri in situatii similare. Nu e prost, pe urma vine sa imi spuna ce a constatat el, dar intinde coarda cat poate - si daca noi stim si-i taiem avantul din timp, diversi alti adulti sunt de parere ca oh, ce parinti severi, las' sa se bucure copilul de copilarie, permitandu-i sa incalce regulile stabilite de noi. Sa ma mir apoi ca ne testeaza si noua limitele de fiecare data? Solutia noastra este: cand stim ca nu avem timp/in concediu/perioade de acomodare incercam sa nu ne apucam de mai multe lucruri noi deodata, chiar daca pruncul pare a fi pregatit oentru pasii respectivi. Apoi tinem cu dintii de noile obiceiuri pana ne deprindem cu ele, ceea ce poate fi frustrant cateodata, tocmai pentru ca dureaza mai mult decat anticipam noi initial.
RăspundețiȘtergereDacă noi, ca părinţi, o să ținem minte că avem un copil deștept și șmecher, vom fi mereu în gardă, pentru că testarea limitelor este inscripționată în programul genetic al fiecărui pui de om. Cât, când, unde, cum si cu cine are voie să facă anumite lucruri... ei bine, eu cred că noi trebuie să stabilim în primii ani. Nu de alta, dar ne dorim ca cei din jur să-l accepte, iubească si să-l dorească prin preajmă. Ni-l mai dorim sănătos, nu schilodit din cauză că am fost părinți cool, care i-au permis copilului să exploreze lumea fără opreliști. Cam ăsta ar fi rostul regulilor.
RăspundețiȘtergere