Am văzut la televizor oameni care urlau “Huo!” şi “Ruşine!”, râzând în
acelaşi timp. Combinaţia dintre zbierete şi râsete tinde să devină o
obişnuinţă. Mulţi sunt de
părere că ţara mea este una foarte amuzantă. Subscriu, dar până într-un anumit
punct. Dincolo de acel punct devine obositor , chinuitor chiar să rămân într-o
zonă de confort.
Astă noapte nu puteam dormi şi zappam
împrăştiat. Dau peste
o emisiune denumită pompos “Paşaport de
România”, difuzată de TVR. Zic: “Ia să văd eu despre ce e vorba...”. În viaţa
mea nu am fost mai stupefiată. Ideea de bază era aceea că un britanic, foarte
simpatic şi foarte comunicativ, dar totuşi britanic, are parte de câteva “probe
de foc” într-un sat transilvănean, habar n-am din ce zonă, menite a demonstra că e demn de “paşaportul de
România”. Un patron de pensiune,
cu grai neaoş şi cu o mamă hidoasă îl conduce pe om prin sat, îl plimbă cu o
căruţă deşălată, trasă de un cal care se balegă până-l aduce pe britanic în
pragul icterului mecanic, îl duce la o vâltoare din care trebuie să extragă
un ţol jegos şi ud, greu de-o tonă, pe care trebuie să-l pună la uscat, după
care-l dă pe mâna lu’ mama lui. Femeia este grasă, urâtă, neîngrijită şi
rea de gură. Pregăteşte ceva tocană la ceaun, din untură, slană, carne de porc,
ceapă şi morcovi. Îl
pune pe englezu’ la tăiat şi tocat toate cele, timp în care mimica lui e mai
mult decât grăitoare. Omul habar n-avea de untură şi femeia-i zice să guste,
la care ia neştiutorul o înghiţitură şi aproape că-şi varsă maţele. Urmează
combinarea ingredientelor într-un ceaun pus pe foc. Muierea-l ceartă că nu
învârte destul de repede bucăţile de slană, zicându-i că-i treabă de bărbaţi
pregătirea “bucatelor” la ceaun. Imaginaţi-vă că ea vorbeşte româneşte şi el
răspunde englezeşte. Se înţeleg ca surdul cu mutul, da’ ea are mereu câştig de
cauză, că doar străinu-i în poiata ei...
Cu chiu cu vai termină omul
de pregătit tocana, moment în care
neaoşul nostru de patronaş aduce în vizită o turmă de babe şi moşnegi ,
pe care-i aşează la o masă. Ăştia
sunt cică trupa de teatru a satului. Ce fac? Hai că vă zic eu: stau la masă şi
se bălăcăresc pe marginea unei aşa-zise moşteniri (veşnica preocupare a românului
de la ţară). Scenariul e slăbuţ şi previzibil: o babă se ceartă cu moştenitorii pe tema posesiunilor. Englezul
urmăreşte la început cu zâmbetul pe buze urletele , dialogul incoerent şi ţâfna
bravilor actori. Habar n-are despre ce e vorba, zâmbeşte stânjenit şi declară
la un moment dat că a surzit de-o
ureche. Piesa de teatru se termină, babele şi moşnegii se ridică de la masă
după ce gustă din tocăniţa unsuroasă şi se cară, mormăind: “Sigur n-o
pregătit-o englezu’, că-i pre bună, aşe, ca pă la noi.”
Urmează o nouă încercare
pentru englezu’ : ajunge la o stână unde
trebuie să-i ajute pe ciobani să mulgă oile. Ciobanii sunt nespălaţi, cu
hainele jegoase şi fără dinţi în gură- inclusiv cei tineri- stau pe nişte scăuieşe,
cu ciubărul între picioare şi mulg oile acoperite de noroi şi de căcat. Pus la
ambiţie, după ce-i vede pe ăştia că fac mişto de el, prinde englezul oaia de un
picior şi o mulge cumva-cumva, stârnind admiraţia meseriaşilor. Ca să facă o
glumiţă de stână, îi bagă ăştia curul unui berbec între picioare, lăsându-l pe
om să-l apuce de...
Urmează pregătirea caşului,
la care trebuie să participe şi
aspirantul la paşaport de ţara mea. Aceiaşi nespălaţi fără dinţi în gură stau
în jurul ceaunelor şi a oalelor, amestecând cu mâna ceea ce se află în ele. Englezul remarcă faptul că “the most hairy men” are mâinile băgate
pân’ la cot în ceaun. Brusc
ia decizia de a nu mai mânca brânză în viaţa lui. Oare de ce? Fir-ar al naibii
de străin care nu pricepe tradiţiile şi obiceiurile noastre, precum şi faptul
că igiena e opţională începând din vremea dacilor şi până în vremea noastră !
Punctul culminant al vizitei la stână îl reprezintă oferirea ceremonioasă a
unui pocal cu jintiţă , în semn de acceptare. Omul nu prea are chef de băut
lichidul, dar este forţat de ciobanii hăhăinzi, după care scuipă şi devine cam
palid la faţă.
În ultima seară a şederii sale în satul transilvănean, englezul este condus de către vajnicul patron de pensiune pe
un deal, unde trebuie să înopteze
în ceva construcţie veche şi abandonată
din lemn, având la el doar o cergă,
o cutie de chibrituri, slană şi o ceapă. Trece englezul de proba asta,
dormind noaptea sub cerul liber, revenind, spre uimirea românului nostru, viu
şi nevătămat la pensiune.
Ultima
scenă din
emisiunea marca TVR este cu românul care declară
plin de importanţă că englezul merită
“totuşi” paşaportul de România ( “pintru că, no,
s-o străduit”) şi cu englezul având dezgustul
întipărit pe faţă, mulţumindu-i gazdei şi urcându-se în maşină.
Menţionez că nu am relatat toate scenele din emisiune, pentru
a nu-mi plictisi cititorii.
Dragii
mei, concluzia mea în urma vizionării excelentei producţii televizate este următoarea: nu restul lumii ne percepe
aşa cum suntem, ci noi VREM să fim astfel percepuţi de către restul lumii. Ne savurăm statutul de “huo cu
slană şi jintiţă”, le dăm peste nas
străinilor care încearcă să ne înţeleagă ( suntem mistici, complecşi, ultimii enigmatici ai Terrei), ne
bălăcărim pentru a demonstra că nu avem niciun punct de vedere coerent, dar ce
bine ştim să ni-l susţinem, nu folosim apă,
săpun şi pastă de dinţi pentru a fi deasupra
celorlalţi şi în registrul
olfactiv şi, în general, ne străduim ca lumea să-şi formeze o părere proastă
despre noi, pentru că numai astfel vom putea continua să fim victimele unei
Europe “care-şi construia palate şi castele pe vremea când noi apăram în luptă, cu preţul vieţii, hotarele Europei” (
citat din tovarăşa D., profesoara mea de istorie din gimnaziu).
Suprarealismul prezentarii este coplesitor si am realizat citind, ridicolul mandriei mele cand povesteam cum atunci cand tatal meu si fratele lui aduceau casul de la stana si se pregateau sa-l framante pentru ca sa-l puna in barbantza pentru iarna isi taiau foarte scurt unghiile si-si spalau mainile pana la coate ca pentru a intra in sala de operatie si abia apoi se apucau de treaba. Dar eu nu stiam atunci ce s-a intamplat cu casul acela pana a ajuns la noi acasa. E adevarat ca tata dadea oile la acelasi baci , pe care-l chema Halip si zicea ca-i foarte curat. Felicitari pentru prezentare.
RăspundețiȘtergere