Urma sa susţin
examenele de admitere la liceu si trăznetul îmi lovise sufletul. Tata murise cu
doar două săptămâni în urmă şi eu eram distrusă. Ulterior am aflat că atât
profesoara de română cât şi profesoara de matematică o sfătuiseră pe mama să nu
mă înscrie la clasa de matematică-fizică, unde concurenţă era cea mai mare, ci
să aleagă o variantă mai abordabilă pentru o elevă mediocră şi labilă psihic,
cum eram eu din punctul lor de vedere.
Povestea cu “nu-ţi face speranţe,
există mulţi alţii mai buni
decât tine” rămâne de actualitate.
Ca să n-o lungesc de pomană: mama m-a înscris totuşi la clasa
respectivă, eu intrând a treia
pe listă. Acuma nu vreau să vă
imaginaţi că sunt vreo deşteaptă dintr-un scenariu de film cu copii sărmani care devin cunoscuţi şi bogaţi
fiindcă au un IQ peste medie.
Nici pe departe! Învăţasem mult în clasa a
VIII-a, motivată de o profesoară de română
severă, care a ştiut cum să pună
problema şi căreia i-am rămas îndatorată până
în zilele noastre. Domnişoara I., cum era cunoscută pe atunci, este genul de profesor
debordând de energie, de o severitate constructivă, care ştia exact ce are de făcut într-o clasă de elevi eterogeni ca nivel de inteligenţă lingvistică.
Nu toţi cei care i-au trecut prin mână
sunt de acord cu stilul ei de predare, eu însă
mă număr printre fericiţii care datorită ei au priceput cum vine treaba cu limba
şi literatura română în varii contexte.
A doua profesoară care m-a ajutat poate chiar mai mult
decât domnişoara I. este doamna J.,
profesoară de matematică şi bună
prietenă a mamei. Este singura
persoană din lume pe care o
salut şi acum cu “Sărut mâna!”. De ce? Pentru că merită. Doamna J. nu m-a dus pe
mine de mânuţă pe tărâmul matematicii, ci a simplificat matematica, făcând-o pe înţelesul meu, eu fiind un veritabil
anti-talent. Foarte târziu am înţeles că
nu este o ruşine să nu pricepi matematica şi
că nu poţi să excelezi la toate materiile, decât făcând eforturi mari de învăţare
în domeniile în care natura nu te-a prea dotat. Ştiinţele exacte au rămas un mare mister pentru
subsemnata şi-i respect mult pe toţi cei care sunt diferiţi de mine.
Să revin la povestea cu
“nu-ţi face iluzii deşarte, fii realist şi coboară-ţi nivelul aşteptărilor”.
Stă în puterea noastră, a adulţilor, să-i
încurajăm pe copii, indiferent că suntem părinţii sau dascălii acelor copii. Atunci când un copil din grupa mea îmi
şopteşte că vrea să fie astronaut, nu încep să-i
enumăr motivele pentru care ar
trebui să renunţe la gândul ăsta, ci îi spun doar că
dacă-şi doreşte mult, mult de
tot, va reuşi. De ce să-i spun unei fetiţe puţin
mai dolofane că speranţa ei de-a deveni
balerină e utopică? Pe de altă
parte însă, de ce să-i spun unui copil inteligent, provenit dintr-o familie
mai puţin înstărită, că dorinţa lui de a deveni
instalator e o prostie? Ar putea deveni informatician, inginer, medic sau mai
ştiu eu ce... N-am dreptul să-i spun acelui copil că a fi instalator este o ruşine. Desigur că vorbim despre visul lui la vârsta de cinci ani, poate că odată cu trecerea timpului îşi
va revizui preferinţele.
Ideea este următoarea:
indiferent de dorinţele exprimate de un copil în ceea ce priveşte viitorul lui,
eu zic că este bine ca acele
dorinţe să fie susţinute şi
încurajate. În felul ăsta viitorul adult va şti
că-şi poate alege o meserie
pe care să o practice cu plăcere, nu din obligaţie faţă
de părinţi sau faţă de societate .
Desigur că o doză de realism este binevenită în anumite situaţii. Fiică-mea se pregăteşte pentru o anumită olimpiadă,
la o materie care-i place şi care i se pare ei uşor de abordat. Profesoara care
se ocupă de pregătirea elevilor la respectiva disciplină pare să
se implice, pentru că le spune ce şi cum au
de învăţat, le-a recomandat
manualele “de tocit”, îi testează pe elevi, şamd. Până aici toate sunt bune şi frumoase. Aspectul
mai puţin constructiv este acela că le-a spus din start copiilor că nu prea au
şanse de reuşită, pentru că întotdeauna elevii de la un alt liceu au rezultate
mai bune la olimpiada pe oraş, judeţ, ţară. Pornind de la statistica
profesoarei, fiică-mea a înţeles că nu merită
să-şi facă iluzii, pentru că nefiind în barca potrivită, nu are şanse să ajungă
printre primii la finish. Aş fi fost nerealistă să-i spun: “Fata mamei, o să
vezi că datorită faptului că te-am făcut deşteaptă şi ambiţioasă vei fi exact
tu aceea care o să contrazică scepticismul profesoarei tale.” Abureala dătătoare
de speranţe false e mai dăunătoare decât o abordare sinceră, în anumite situaţii. Desigur că sinceritatea este de dorit a fi din
categoria “Hai să vedem ce putem face
ca sa rezolvăm problema.” şi nu din
categoria “Eşti un tâmpit, marş de
aici!”.
Sfatul pe care i l-am dat eu a fost să
înveţe şi să-şi scoată din cap gândurile pe care alţii i le-au sădit acolo. Până la urmă,
reuşita ţine de gradul de dorinţă. Atunci când ne avântăm într-un proiect mânaţi de dorinţă, plăcere
şi speranţă, şansele de a reuşi
sunt dintre cele mari. Atunci când suntem implicaţi de alţii în proiecte care
nu se mulează mai deloc pe structura noastră interioară, ne chinuim înfiorător
în încercarea de a demonstra că nu suntem nişte incapabili.
Mi s-a întâmplat să fiu întrebată de ce nu fac cutare sau cutare lucru sau,
dimpotrivă, de ce-l fac. Un răspuns
simplu ar fi : “Pentru că nu-mi place/ îmi
place acel lucru.” Mă refer aici la activităţi sau acţiuni, nicidecum la respectarea
sau nerespectarea unor reguli de convieţuire.
Desigur că în viaţă
nu putem face mereu doar ceea ce ne place, dar putem cel puţin să
încercăm să reducem din nivelul de frustrare cauzată de impunere. Putem încerca să le explicăm
celor care ne obligă să gândim, să
ne exprimăm sau să acţionăm
după norme de ei impuse
faptul că nivelul de
suportabilitate e atins, dacă nu chiar depăşit. Putem încerca să trecem peste teama specifică subordonaţilor terifiaţi de furia
şefilor. Putem să nu ne mai subapreciem capacităţile şi dorinţele,
susţinându-ne cauza până când cel din faţa noastră va zâmbi spunând : “De ce
nu?”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu